آيين نامه شماره ۷۹
«شرايط عمومي بيمه باربري»
شورايعالي بيمه در اجراي ماده ۱۷ قانون تأسيس بيمه مركزي ايران و بيمهگري، در جلسه مورخ ۲۶/۱۰/۱۳۹۱ «شرايط عمومي بيمه باربري» را مشتمل بر ۱۹ ماده و ۱ تبصره به همراه «مجموعه شرايط A و B و C» آن به شرح ذيل تصويب نمود:
فصل اول: تعاريف
ماده ۱– اساس قرارداد: اين بيمهنامه بر اساس قانون بيمه مصوب ارديبهشت ماه، سال ۱۳۱۶ و پیشنهاد كتبي بيمهگذار (که جزء لاینفک اين بیمهنامه ميباشد) تنظيم گرديده و مورد توافق طرفين ميباشد. آن قسمت از پيشنهاد بيمهگذار كه مورد قبول بيمهگر نبوده و همزمان با صدور بيمهنامه يا قبل از آن كتباً به بيمهگذار اعلام گرديده است، جزء تعهدات بيمهگر محسوب نميشود.
ماده ۲- تعاريف و اصطلاحات: اصطلاحات زير صرف نظر از هر معني و مفهوم ديگري كه ممكن است داشته باشد، در اين شرايط عمومي با تعريف مقابل آن به كار رفته است:
۱- بيمهگر: بيمهگر شركت بيمهاي است كه مشخصات آن در اين بيمهنامه درج گرديده است و جبران خسارت احتمالي را طبق شرايط مقرر در اين بيمهنامه به عهده دارد.
۲- بيمهگذار: بيمهگذار شخص حقيقي يا حقوقي مذكور در اين بيمهنامه مي باشد كه پوشش بيمه را اخذ نموده و متعهد به پرداخت حق بيمه آن است.
۳- ذينفع: ذينفع شخص حقيقي يا حقوقي مذكور در اين بيمهنامه اعم از بيمهگذار يا غير آن است كه حق مطالبه و دريافت تمام يا قسمتي از خسارت وارد به كالاي مورد بيمه را دارد.
۴- كالاي مورد بيمه: كالاي مورد بيمه، اموال مندرج در جدول مشخصات اين بيمهنامه است.
۵- انقضاي مدت بيمه: انقضاي اين بيمه براساس شرط ۸ مجموعه شرايط پيوست است اما در مورد حمل غيردريايي يا تركيبي، يكي از شرايط زير جايگزين شرط ۴/۱/۸ مجموعه شرايط C وB وA ميگردد.
الف- در مورد حمل هوايي،۳۰ روز پس از تخليه كامل هر قسمت از كالاي مورد بيمه از هواپيماي حامل در فرودگاه كشور مقصد.
ب- در مورد حمل زميني،۶۰ روز پس از تحويل كالاي مورد بيمه به انبار گمرك كشور مقصد.
مدتهاي يادشده در اين ماده با درخواست بيمهگذار و موافقت بيمهگر و پرداخت حقبيمه اضافي قابل تمديد است.
فصل دوم: شرايط
ماده ۳- حمل كالا با كشتي طبقهبنديشده: حمل دريايي كالاي مورد بيمه بايد به وسيله كشتي طبقهبنديشده انجام شود در غير اين صورت بيمهگذار موظف است مشخصات كشتي و يا شناورهاي مورد نظر را قبل از شروع حمل به بيمهگر اعلام و موافقت او را اخذ نمايد. چنانچه حمل كالاي مورد بيمه با كشتي طبقهبندينشده بدون اطلاع بيمهگذار انجام شده باشد بيمهگذار موظف است بلافاصله پس از اطلاع، مراتب را به بيمهگر اعلام و شرايط و اضافه نرخ مربوط به حمل كالاي مورد بيمه با كشتي طبقهبندينشده را قبول كند.
ماده ۴- وظيفه بيمهگذار در ارائه اطلاعات به بيمهگر: بيمه گذار موظف است كليه اطلاعات راجع به حمل كالا و دفعات آن از جمله مشخصات وسيله يا وسايل حمل، حداكثر ارزش كالا در هر حمل، تاريخ حركت آنها و همچنين بهاي هر قسمت از محمولات بيمه شده را قبل يا بلافاصله بعد از حمل و به هرحال قبل از ورود وسيله حمل به مقصد به بيمه گر اعلام نمايد. در غير اينصورت بيمهگر حسب مورد بر اساس مواد ۱۲ و ۱۳ قانون بيمه عمل خواهد نمود.
ماده ۵- ارزش كالاي مورد بيمه: چنانچه بين بيمهگذار و بيمهگر توافق خاصي نشده باشد قيمت كالاي مورد بيمه، معادل مجموع قيمت خريد كالا، هزينه حمل و ساير هزينههاي متعارف خواهد بود.
تبصره- بيمهگر ميتواند در صورت تقاضاي بيمهگذار، با دريافت حقبيمه متعلقه خسارت عدمالنفع مربوط به اين بيمهنامه را به مقدار مورد توافق (حداكثر به ميزان ده درصد قيمت كالاي مورد بيمه مندرج در اين ماده)، بيمه نمايد.
ماده ۶- كالاهايي كه به صورت جفت يا دست عرضه ميشوند: در مورد كالاهايي كه به صورت جفت يا دست عرضه ميشوند مسؤوليت بيمهگر بدون توجه به ارزش جفت يا دست بودن آن، بيش از نسبت قيمت بيمهشده قسمت خسارتديده به مبلغ بيمهشده جفت يا دست نخواهد بود مگر آن كه بطور صريح توافق ديگري شده باشد.
ماده ۷- حمل مواد مخدر تحت پوشش اين بيمهنامه نيست مگر آن كه:
۱- نام ماده مخدر و كشورهاي صادركننده و واردكننده آن بطور صريح در بيمهنامه درج شده باشد.
۲- پروانه يا گواهي اجازه ورود محموله از مرجع صلاحيتدار كشوري كه ماده مخدر به آنجا وارد ميشود يا پروانه يا گواهي مرجع صلاحيتدار كشوري كه ماده مخدر از آنجا صادر شده است مبين اينكه كشور گيرنده ماده مخدر، صدور آن محموله به مقصد مندرج در بيمهنامه را تأييد كرده است جزو مدارك خسارت به بيمهگر تسليم شود.
۳- مسير حمل ماده مخدر، مسير معمولي و عادي براي حمل آن نوع مواد تلقي شود.
ماده ۸- وظايف بيمهگذار در صورت وقوع خسارت: بيمهگذار يا نمايندگان و يا ذينفعان وي ملزم به رعايت موارد ذيل هستند:
۱- براي هر بستهاي كه مفقود شده است بلافاصله از متصديان حمل و يا مقامهاي بندر يا متصرفان ديگر كالاي مورد بيمه بطور كتبي درخواست خسارت نمايند.
۲- در مورد خسارات مشهود به محض اطلاع و قبل از تحويل گرفتن كالاي مورد بيمه از متصديان حمل و يا ساير متصرفان كالا بطور كتبي تقاضاي بازديد كنند و براي خساراتي كه هنگام بازديد مشخص ميگردد گواهي مربوطه را كه به امضاي آنها رسيده باشد دريافت و از نامبردگان درخواست پرداخت خسارت نمايند.
۳- در مواردي كه از سالم بودن كامل كالاي مورد بيمه مطمئن نباشند رسيد بدون قيد و شرط به متصديان حمل ندهند و با درج موضوع در بارنامه يا رسيدي كه به متصديان حمل ميدهند حق خود را براي مطالبه خسارت محفوظ نگهدارند.
۴- هرگاه موقع تحويلگرفتن كالاي مورد بيمه، زيان يا آسيبي مشهود نباشد بيمهگذار يا نمايندگان و يا ذينفعان وي بايد حداكثر ظرف سه روز از تاريخ تحويلگرفتن كالا و اطلاع از خسارت، مراتب را بطور كتبي با پست سفارشي يا اظهارنامه به متصديان حمل اعلام نمايند.
۵- در مواردي كه مؤسسه حمل تمام يا قسمتي از كالاي مورد بيمه را به بيمهگذار يا نمايندگان و يا ذينفعان وي تحويل ندهد نامبردگان موظفند كه پس از تنظيم صورتمجلس كسر تخليه، گواهي كتبي عدمتحويل را از مؤسسه مزبور بخواهند. در صورتي كه گواهي عدمتحويل در موعدهاي زير صادر نشود بيمهگذار يا نمايندگان و يا ذينفعان وي بايد حداكثر طي يك هفته با اظهارنامه رسمي از مؤسسه حمل درخواست خسارت بنمايند و مراتب را به بيمهگر اطلاع دهند:
- در صورت حمل با كشتي، حداكثر هفت ماه پس از تخليه كالاي مورد بيمه از كشتي.
- در صورت حمل با كاميون و قطار، حداكثر هفت ماه پس از ورود وسيله حمل به مرز كشور مقصد.
- در صورت حمل با هواپيما، حداكثر سه ماه پس از تخليه كالاي مورد بيمه از هواپيما.
۶- بيمهگذار يا نمايندگان و يا ذينفعان وي موظفند در مورد خسارت مشهود كه به موجب اين بيمهنامه بيمهگر تعهد جبران آن را دارد، چنانچه مورد بيمه در يد متصديان حمل و نقل است قبل و يا بلافاصله پس از تحويل گرفتن كالا از آنها و چنانچه خسارت در انبار گمرك مشاهده شود، قبل از تحويل گرفتن از انبار ضمن تنظيم صورت مجلس گمركي مراتب را به بيمه گر اعلام نموده و درخواست بازديد از كالا را بنمايد.
ماده ۹- اختيارات بيمهگر در كالاي خسارت ديده مورد بيمه: بيمهگر در صورت توافق با بيمهگذار ميتواند كالاي خسارتديده و نجات داده شده مورد بيمه را تعمير، تعويض و يا تصاحب نمايد. در صورتي كه بيمهگر در مقابل پرداخت خسارت كامل (حسب مورد با يا بدون كسر فرانشيز) قسمت آسيبديده كالاي مورد بيمه را تصاحب كند بيمهگذار موظف است مالكيت قسمت مربوط را به بيمهگر منتقل نمايد. همچنين، بيمهگر بايد تعمير و يا تعويض كالاي مورد بيمه خسارتديده را در مدتي كه عرفاً كمتر از آن ميسر نيست انجام دهد.
ماده ۱۰- مدارك درخواست خسارت: براي درخواست خسارت، بيمهگذار يا نمايندگان و يا ذينفعان وي موظفند در اسرع وقت اسناد و مدارك لازم از جمله موارد زير را حسب نوع خسارت به بيمهگر تسليم نمايند:
۱- اصل بيمهنامه يا گواهي بيمه.
۲- اصل سياهه (فاكتور) كالاي مورد بيمه با مشخصات كامل و صورت توزين و بستهبندي .
۳- اصل بارنامهها و يا قرارداد حمل.
۴- صورت وضعيت كالاي مورد بيمه در موقع تحويلگرفتن و صورت وضعيت ميزان توزين كالا در آخرين مقصد مندرج در بيمهنامه.
۵- مكاتبات متبادله با متصديان حمل و اشخاص مندرج در ماده ۸.
۶- در صورت عدم تحويل كالاي مورد بيمه علاوه بر اسناد و مدارك فوق، برگ رسمي گواهي عدم تحويل كه مؤسسه حمل صادر كرده است هم بايد با توجه به مقررات مندرج در بند ۵ از ماده ۸ به بيمهگر تسليم گردد.
۷- پروانه گمركي (برگ سبز) و صورت مجلس كشف اختلاف در صورت صدور.
۸- گواهي مبدا.
۹- قبض انبار گمرك.
۱۰- گزارش بازديد خسارت كه بايستي توسط يكي از اشخاص يا موسسات مجازي كه توسط بيمه مركزي ايران معرفي گرديدهاند تهيه شده باشد.
چنانچه بيمهگر علاوه بر اسناد مذكور به مدارك ديگري نياز داشته باشد بايد بلافاصله از بيمهگذار مطالبه نمايد و بيمهگذار موظف است مدارك مورد نياز را در اختيار او قرار دهد.
ماده ۱۱- مهلت پرداخت خسارت: بيمهگر مكلف است حداكثر طي چهار هفته پس از دريافت اسناد و مدارك لازم كه به استناد آنها بتواند حدود تعهد خود را احراز و مقدار خسارت وارده را تعيين كند، خسارت را پرداخت نمايد.
ماده ۱۲- اصل جانشيني: بيمهگر در حدودي كه خسارات وارده را قبول يا پرداخت ميكند در مقابل اشخاصي كه مسؤول وقوع حادثه يا خسارت هستند جانشين بيمهگذار خواهد بود و اگر بيمهگذار اقدامي كند كه منافي با اين اصل باشد بيمهگر ميتواند به نسبت تأثير بيمهگذار تمام يا قسمتي از خسارت را پرداخت نكند.
ماده ۱۳- بازديدكنندگان: بازديد نمايندگان بيمهگر يا مؤسسات مجاز بازديدكننده از خسارت و ارائه گزارش بازديد از سوي آنها به منزله قبول تعهد از طرف بيمهگر نيست.
ماده ۱۴- كتبي بودن اظهارات: هرگونه پيشنهاد و اظهار بيمهگذار و بيمهگر بايد به صورت كتبي به آخرين نشاني اعلام شدة طرف مقابل ارسال گردد.
ماده ۱۵- مهلت حمل كالاي مورد بيمه: بيمهگذار موظف است كالاي مورد بيمه را حداكثر تا دو سال بعد از تاريخ صدور بيمهنامه حمل نمايد. در غير اين صورت، بيمهنامه فاقد اعتبار است و بيمهگر تعهدي براي جبران خسارات مربوط به كالاهايي كه بعد از مهلت مقرر حمل ميشود ندارد. حقبيمه مربوط به كالاهاي حملنشده با ارايه مستندات لازم توسط بيمهگذار قابل استرداد خواهد بود. بيمهگر و بيمهگذار ميتوانند قبل از پايان مهلت حمل، دربارة تمديد آن توافق نمايند.
ماده ۱۶- ارجاع به داوري: طرفين قرارداد بايد اختلاف خود را تا حد امكان از طريق مذاكره حل و فصل نمايند. اگر اختلاف از طريق مذاكره حل و فصل نشد ميتوانند از طريق داوري يا مراجعه به دادگاه موضوع را حل و فصل كنند. در صورت انتخاب روش داوري، طرفين قرارداد ميتوانند يك نفر داور مرضيالطرفين را انتخاب كنند. در صورت عدم توافق براي انتخاب داور مرضيالطرفين، هر يك از طرفين داور انتخابي خود را به صورت كتبي به طرف ديگر معرفي ميكند. داوران منتخب، داور سومي را انتخاب و پس از رسيدگي به موضوع اختلاف، با اكثريت آرا رأي داوري را صادر ميكنند. در صورتي كه داوران منتخب براي انتخاب داور سوم به توافق نرسند هر يك از طرفين قرارداد ميتواند تعيين داور سوم را از دادگاه صالح خواستار شود. هر يك از طرفين، حقالزحمه داور انتخابي خود را ميپردازد و حقالزحمه داور سوم به تساوي تقسيم ميشود.
ماده ۱۷- مهلت اقامه دعوا: هرگونه ادعاي ناشي از اين بيمهنامه بايد حداكثر ظرف مدت دو سال از تاريخ بطلان، فسخ و يا انقضاي مدت بيمهنامه و در صورت وقوع حوادث منجر به خسارت، از تاريخ وقوع آن اقامه شود و پس از دو سال مذكور ادعاي ناشي از اين بيمهنامه مسموع نخواهد بود. مرور زمان ميتواند يك نوبت توسط هر يك از طرفين با اظهارنامه رسمي قطع شود. در صورت قطع شدن مرور زمان، به مدت باقيمانده مرور زمان، يك سال اضافه خواهد شد.
فصل سوم: استثنائات
ماده ۱۸- خسارات غير قابل پرداخت: علاوه بر موارد ذكر شده در شرايط پيوست، خسارات ناشي از تحقق خطرات زير نيز تحت پوشش اين بيمه نخواهد بود.
۱- اشعه يونساز و آلودگي به مواد راديواكتيو ناشي از هرگونه سوخت يا فضولات هستهاي.
۲- عدم قبول بيمهگذار براي ورود كالاي مورد بيمه و يا ممانعت مقامات كشور واردكننده از ورود كالا.
۳- كسر از مبدا و يا ارسال كالايي مغاير با اسناد حمل و يا خريد.
ماده ۱۹- اين آييننامه از تاريخ ابلاغ لازم الاجرا خواهد بود و جايگزين آيين نامه شماره ۳۶ (شرايط عموميبيمه باربري و مجموعه شرايط A و B و C) مصوب شوراي عالي بيمه و مكملهاي بعدي آن خواهد شد.
استثنائات بیمه باربری :
بیمه باربری همچون سایر قراردادهای بیمه علاوه بر تعهدات دارای استثنائات معینی نیز هست که به طور مشخص در بیمه باربری قید شده تا محدوده و مرزهای تعهدات بیمه نامه تعیین گردد .
بیمه باربری کدام خسارت ها را پرداخت نمی کند :
- خسارت های عمدی توسط بیمه گذار
تلف شدن، آسيب دیدن يا هزينه های قابل انتساب به سوء عمل ارادی یا به عبارتی عمد بیمه گذار قابل پرداخت نیست. بر اساس بند 4/1 از استثنائات کلوزهای بیمه حمل کالا چنانچه خسارت ناشی از سوء نیت بیمه گذار باشد قابل پرداخت نیست. این استثناء را می توان به ماده 14 قانون بیمه کشور مصوب 1316 نیز تشبیه نمود که اشعار می دارد بیمه گر مسئول خسارت ناشی از تقصیر بیمه گذار یا نمایندگان او نخواهد بود. به طور کلی پایه و اساس و شالوده تمام قرارداد های بیمه بر مبنای حسن نیت تنظیم گردیده است لذا هر زمان بیمه گذار با سوء نیت و عمد موجبات خسارتی را فراهم آورد بدلیل مخدوش شدن اصل حسن نیت قراردادهای بیمه خسارت قابل پرداخت نخواهد بود .
- خسارت های ناشی از نشت و ریزش و کاهش عادی وزن یا حجم و پوسیدگی عادی
خسارت های ناشی از نشت و ريزش عادي، كسري عادي وزن يا حجم و يا فرسودگي و پوسيدگي عادي کالای مورد بيمه در بیمه باربری قابل پرداخت نیست . این نوع خسارت ها معمولا آسیب های جزئی و یا کمبودهایی هستند که بدون وقوع حادثه برای کالای مورد بیمه ایجاد می شوند. بر اساس بند 4/2 از استثنائات کلوزهای بیمه حمل کالا این قبیل خسارت ها غیر قابل پرداخت هستند . این نوع خسارت ها عمدتاً در مورد تبخیر به کار می روند که علت عادی زیان وارد به محمولات می باشد. برای مثال کاهش مقدار نفت و یا تبخیر رطوبت حبوبات و کسری عادی که برخی مواد بابت نشت جزئی در حین حمل برای آنها ایجاد می شود از نمونه های قابل ذکر هستند .
- خسارت های ناشی از نامناسب و ناکافی بودن بسته بندی کالا
بر اساس بند 4/3 از استثنائات کلوزهای بیمه حمل کالا تلف شدن، آسيب دیدن يا هزينه های ناشي از كافي نبودن يا نامناسب بودن بسته بندي يا آماده سازي کالای مورد بيمه در تعهد بیمه باربری نیست البته به شرطی که بسته بندی یا آماده سازی قبل از شروع بیمه انجام شده یا به وسیله بیمه گذار یا کارکنان او انجام شده باشد و تحمل مقابله با حوادث معمول در سفر بیمه شده را نداشته باشد. این بند در صنعت بیمه به ضعف بسته بندی مشهور است. لازم به ذکر است چیدن کالا در داخل کانتینر نیز بخشی از فرایند بسته بندی محسوب شده و مشمول این موضوع میگردد این استثناء را میتوان به ماده 15 قانون بیمه نیز تعمیم داد که " بيمهگذار بايد براي جلوگيری از خسارات مراقبتي را که عادتاً هر کس از مال خود مينمايد نسبت به موضوع بيمه نيز بنمايد " .
برای مثال چنانچه کالای شکستنی برای انجام سفر مورد نظر بسته بندی و یا جاسازی مناسب نشود بیمه گر با وجودیکه در قالب کلوز A میبایست خسارت های ناشی از شکست و لب پریدگی را پرداخت کند به شرط اینکه بسته بندی قبل از شروع بیمه و توسط بیمه گزار انجام شده باشد، هیچ خسارتی را بابت شکست در حین حمل پرداخت نخواهد کرد.
- خسارت های ناشی از عیب ذاتی کالا
خسارتهایی که منشاء آن عيب ذاتي يا ماهيت کالای مورد بيمه باشد در تعهد بیمه باربری نیست چون خسارت عیب ذاتی ارتباطی به عمل حمل و نقل ندارد و در نتیجه یک حادثه و علت خارجی به کالا وارد نمی شود. برخی از کالا ها به طور طبیعی در معرض فساد قرار دارند به عنوان مثال میوه و یا غلات و حبوبات پس از مدتی گندیده و فاسد می شوند و یا پارچه های ابریشمی به طور طبیعی در معرض بیدزدگی قرار دارند . لذا همانطور که اشاره شد از آنجاییکه این نوع خسارت ها در نتیجه یک حادثه و علت خارجی به کالا وارد نمی شود و مربوط به ماهیت و ذات کالا میشود بر اساس بند 4/4 از استثنائات کلوزهای بیمه حمل کالا خارج از تعهد بیمه گر است .
- خسارت های ناشی از تاخیر
تلف شدن، آسيب دیدن يا هزينه اي كه علت آن تاخير باشد، خارج از تعهد بیمه باربری است به عنوان مثال منقضی شدن تاریخ مصرف داروها و یا مواد غذایی حتی اگر اين تاخير ناشی از خطرات بيمه شده باشد (به جز هزينه هاي قابل پرداخت در بند 2 خطرات تحت پوشش کلوزهای بیمه حمل کالا که شامل خسارت همگانی و هزینه های نجات است ) .
نکته قابل توجه این استثنا تاکید بر عدم قابلیت پرداخت هزینه های ناشی از تاخیر است که صراحتاً در متن توضیحات بند 4/5 استثنائات کلوزهای بیمه حمل کالا آمده است و دیگر اینکه هیچ گونه تاخیر ناشی از خطر بیمه شده نیز قابل پذیرش نیست. بنابراین چنانچه کشتی حامل کالا در اثر تصادم تاخیر داشته باشد و این تاخیر باعث خراب شدن و یا از بین رفتن کالا شود، هیچ گونه خسارتی به علت تاخیر بوجود آمده قابل پرداخت نخواهد بود.
- خسارت های ناشی از ورشکستگی مالکان کشتی
بر اساس بند 4/6 از استثنائات کلوزهای بیمه حمل کالا تلف شدن، آسيب يا هزينه ناشي از اعسار یا ورشكستگي مالکان، مدیران، اجاره کنندگان یا گردانندگان کشتی یا قصور در انجام تعهدات مالی از طرف یکی از آنها از تعهدات بیمه باربری خارج است به شرط این که بیمه گذار در هنگام بارگیری کالای مورد بیمه، از این امر مطلع بوده یا می بایست طبیعتاً در جریان معمول تجارت خود از این مسئله آگاه می گشت که این اعسار یا ناتوانی مالی می تواند مانع از ادامه عادی سفر گردد. این استثنا در کلوزها قرارداده شده است تا بیمه گذاران ترغیب شوند از حمل کالای خود به وسیله کشتی که مالکان یا اداره کنندگان آن در شرایط مالی بدی هستند اجتناب کنند. بنابراین چنانچه حمل کننده کالا قادر به تکمیل سفر نبوده و کالاها در بندری بین راه تخلیه شود، بیمه گر هیچ مسئولیتی ناشی از این تخلیه و بارگیری مجدد به کشتی دیگر نخواهد داشت. لازم به ذکر است چنانچه قرارداد بیمه به شخص دیگری منتقل شود و شخص جدید، کالا را با حسن نیت و تحت قرارداد الزام آور خریداری کرده و یا با خرید آن توافق کرده باشد چون در انتخاب کشتی نقشی نداشته است این استثناء اعمال نمی گردد .
- خسارت های عمدی توسط هر شخص متخلف
آسيب عمدي يا تخريب عمدي كالاي مورد بيمه يا قسمتی از آن توام با سو نیت از طرف هرشخص متخلف در تعهد بیمه حمل کالا نیست. در این خصوص به عنوان نمونه در حمل های دریایی، می توان به باراتری و خسارت هاي ناشي از فعل يا تقصير اشخاص ثالث اشاره نمود .
لازم به ذکر است کلوز A بیمه های باربری این قبیل خسارت ها را پرداخت میکند و این استثناء صرفا در کلوزهای B و C اعمال میگردد .
تعریف باراتری : باراتری از کلمه ایتالیایی به معنی تقلب گرفته شده است و به هر نوع عمل و اقدام اشتباه عمدی و تقلب ,که از طرف ناخدای کشتی و یا کارکنان آن انجام شده باشد گفته میشود .
- خسارت های ناشی از سلاح های هسته ای
تلف شدن، آسيب دیدن يا هزينه ای که مستقیم یا غیر مستقیم به علت یا ناشی از کاربرد هر نوع سلاح یا وسیله ای باشد که با انرژی اتمی یا شکست هسته ای و یا ترکیب هسته ای یا واکنش مشابه دیگر یا نیرو یا ماده رادیو اکتیو کار کند و اشعه یون ساز و آلودگی به مواد رادیو اکتیو ناشی از هرگونه سوخت یا فضولات هسته ای خارج از تعهدات بیمه باربری است . در عمل خسارت های ناشی از استفاده ازسلاح های هسته ای و مشابه آن از کلیه بیمه نامه ها استثناء می شود و کلوزهای انستیتو بیمه گران لندن از این قاعده مستثنی نیستند.
- عدم قابلیت دریانوردی کشتی
خسارت های ناشی از عدم قابليت دريانوردي كشتي يا شناور یا نامناسب بودن کشتی یا شناور برای حمل ایمن کالای مورد بیمه از تعهدات بیمه باربری خارج است، مشروط بر اینکه هنگام بارگیری کالای مورد بیمه در وسیله حمل، بیمه گذار از فقدان قابلیت دریانوردی یا نامناسب بودن کشتی یا شناور آگاه باشد از تعهدات بیمه باربری خارج است .
- نامناسب بودن کانتینر یا وسیله حمل
یکی دیگر از استثنائات بیمه باربری نامناسب بودن کانتینر یا وسیله حمل جهت حمل سالم مورد بیمه است مشروط بر اینکه بارگیری کالا درون یا بیرون این وسائط قبل از شروع این بیمه نامه انجام و یا توسط بیمه گذار یا کارکنان او انجام شده باشد و ایشان از نامناسب بودن وسائط مذکور در زمان بارگیری کالای مورد بیمه اطلاع داشته باشند.
لازم به ذکر است در مواردی که قرارداد بیمه به طرف دیگری (طرف مدعی خسارت) واگذار شده و ایشان موضوع بیمه را با حسن نیت و تحت قرارداد الزام آور خریداری کرده یا با خرید آن توافق نموده باشد این استثنا اعمال نمی گردد.بیمه گران حق ادعای نقض تعهدات ضمنی راجع به قابلیت دریانوردی کشتی و مناسب بودن کشتی برای حمل مورد بیمه را از خود اسقاط می کنند
- جنگ ، توقیف ، مصادره ، مین ، اژدر های دریایی
جنگ، جنگ داخلي، انقلاب، شورش، قيام و يا زد و خوردهاي داخلي ناشي از اين امور يا هر گونه عمل خصمانه توسط يا بر عليه يكي از دو قدرت متخاصم از دیگر استثنائات بیمه های باربری است.
لازم به توضیح در صورت درخواست بیمه گزار و موافقت بیمه گر پوشش جنگ (صرفاً خطرات ناشی از جنگ اعلام نشده) طبق کلوزInstitute War Clauses می تواند در بیمه باربری تحت پوشش قرار گیرد.علاوه بر جنگ توقيف، ضبط، مصادره، تصرف يا اثرات ناشي از اين امور (به استثنا دزدی دریایی) يا اثرات ناشي از اقدام به شروع آنها نیز و همچنین خسارت های ناشی از مين، اژدر و بمب هاي متروكه يا ساير سلاح هاي جنگي به جامانده و یا متروكه از دیگر استثنائات بیمه باربری است .
(لازم به توضیح است دزدی دریایی در کلوزهای B و C پوشش ندارد ولی در کلوز A دارای پوشش می باشد)
- اعتصاب ،آشوب ، اغتشاش ، عمل تروریستی
خسارت هایی که ناشی از عمل اعتصاب كنندگان، جلوگيري از ورود كارگران يا عمل اشخاصي كه در درگيري هاي كارگري ، آشوب ها يا اغتشاشات داخلي شركت مي كنند از تعهدات بیمه باربری خارج است . در این شرط وجود رابطه علیت در مورد خسارت ایجاد شده ضروری است و چنانچه بتوان ثابت نمود که خسارت وارده دارای رابطه علیت با خطرات مستثنی شده نمی باشد در این صورت بند این استثنا اعمال نمی گردد.
همچنین اعتصاب، تعطيلی محل كار، درگيريهاي كارگري، آشوبها و يا اغتشاشات داخلي از دیگر استثنائات بیمه باربری است البته لازم به توضیح است که در صورت درخواست بیمه گزار و موافقت بیمه گر پوشش اعتصاب، بلوا و شورش داخلی طبق Strikes, Riot &Civil Commotions (SRCC) Clauses می تواند در بیمه نامه تحت پوشش قرار گیرد.
علاوه بر موارد فوق هرگونه عمل تروریستی یا اقدام هر شخصی که مستقیماً با هدف براندازی دولتی یا اعمال نفوذ از طریق توسل به زور یا خشونت بر علیه دولت یا از طرف یا در ارتباط با هر سازمانی که قانونی یا غیر قانونی تشکیل شده باشد جزو تعهدات بیمه باربری نخواهد بود .همچنین خسارت های ناشی از عمل هر تروریست یا هر شخص با انگیزه سیاسی غیر قابل پرداخت خواهد بود.
- کسر از مبداء
بر اساس بند سه از ماده هجده شرایط عمومی بیمه حمل کالا (آیین نامه شماره 79) چنانچه پس از رسیدن کالا به مقصد مشخص شود که مقداری از کالای مورد بیمه بدلیل عدم ارسال از مبداء کسری دارد این کسری خارج از تعهد بیمه باربری است.
- عدم قبول بیمه گذار و یا ممانعت مقامات کشور وارد کننده برای ورود کالا
بر اساس بند دو از ماده هجده شرایط عمومی بیمه حمل کالا (آیین نامه شماره 79) خسارت های ناشی از عدم قبول بیمه گذار و یا ممانعت مقامات کشور وارد کننده از ورود کالا به داخل کشور خارج از تعهد بیمه باربری خواهد بود .