بیمه کشتی وشناور

رشته بيمه‌نامه كشتي و شناور

حمل و نقل دريايي نسبت به ساير شيوه‌هاي حمل و نقل از قدمت بسيار بيشتري برخوردار بوده و به لحاظ حجم و مقدار كالاي جابجا شده نيز داراي بيشترين سهم مي‌باشد؛ به گونه‌اي كه حسب آخرين آمار موجود حدود 90 درصد كالاها در تجارت بين‌المللي از طريق دريا حمل مي‌گردد كه اين خود بيانگر اهميت بسزايي است كه بيمه‌هاي در ميان ساير رشته‌هاي بيمه‌اي دارد . 

اين رشته مشتمل بر 3زيررشته مي‌باشد كه عبارتند از: 

بيمه نامه مسئولیت سازندگان شناورها

اين نوع بيمه مسئوليت سازندگان كشتي‌ها را تحت پوشش قرار مي‌دهد و كاربرد آن براي حوضچه‌هاي تعميراتي ويا كارخانجات ساخت شناورها مي‌باشد . اين نوع بيمه مسئوليت سازندگان كشتي‌ها را تحت پوشش قرار مي‌دهد و كاربرد آن براي حوضچه‌هاي تعميراتي و يا كارخانجات ساخت شناورها مي‌باشد.

 اصطلاحات مرتبط با بيمه نامه

 به منظور سهولت در دستيابي به آراء و نظرات طرفين معامله و برخورداري از يك گفتمان واحد در معاملات تجاري، اصطلاحات خاصي توسط اتاق هاي بازرگاني كشورها تنظيم و ارائه مي شود كه تحت عنوان اينكوترمز از آن نامبرده مي شود. بر اساس اصطلاحات تجاري مذكور در اينكوترمز، خريد و فروش بين المللي از يك رويه يكسان و هم آگاه برخوردار است .  

بيمه نامه بدنه ماشین آلات کشتی ، شناور

بيمه بدنه و ماشين‌آلات شناورها بر اساس كلوزهاي طراحي شده توسط انستيتو بيمه‌گران لندن ارائه مي‌گردد. كلوزهاي مذكور كاملاً استاندارد بوده و در تمامي موسسات بيمه‌اي معتبر دنيا مورد استفاده قرار مي‌گيرند   كشتي ها وسايلي هستند كه با استفاده از وسايل ناوبري و دريانوردي قابليت تردد در آب راه ها را داشته باشند كاربرد هاي اصلي كشتي ها حمل بار (به صورت فله يا كانتينربر)، جابجايي مسافر، صيادي و نفت كش ها مي باشند . در بيمه شناورها از شرايط منتشر شده در چند كلوز استاندارد بين المللي كه توسط انستيتو بيمه‌گران لندن ارائه مي گردند و در تمامي مؤسسات بيمه اي معتبر دنيا مورد استفاده قرار مي گيرند و پوشش دهنده خسارات بدنه و ماشين آلات (كلي و يا كلي - جزيي) ، مسئوليت ناشي از تصادم ، هزينه هاي زيان همگاني ، هزينه هاي جلوگيري از توسعه خسارت و نجات استفاده مي-گردد.معمولاً بيمه گر در زمان بيمه نمودن كشتي، نرخ خود را بر اساس سال ساخت ، نوع كشتي ، درجه و نوع طبقه بندي آن ، ظرفيت و تناژ كشتي ، نوع سوخت و قوه محركه و پرچمي كه كشتي تحت آن به ثبت رسيده است، محاسبه مي نمايد .  

اصطلاحات مرتبط با بيمه نامه

 به منظور سهولت در دستيابي به آراء و نظرات طرفين معامله و برخورداري از يك گفتمان واحد در معاملات تجاري، اصطلاحات خاصي توسط اتاق هاي بازرگاني كشورها تنظيم و ارائه مي شود كه تحت عنوان اينكوترمز از آن نامبرده مي شود. بر اساس اصطلاحات تجاري مذكور در اينكوترمز، خريد و فروش بين المللي از يك رويه يكسان و هم آگاه برخوردار است .  

شرح خطرات و خسارات تحت پوشش 

 كلوز شماره 280 

اين كلوز يكي از كاملترين انواع پوششهاي بيمه‌اي است كه درآن تعهدات شركتهاي بيمه‌اي به حداكثرخود مي‌رسد و تمامي خسارات مشمول عنوان كلي و جزيي را پوشش مي‌دهد. مهمترين خطرات تحت پوشش اين كلوز عبارتنداز: 

  •     خطرات ناشي از حوادث دريايي و طوفان 
  •     آتش سوزي و يا انفجار 
  •     تغذيه يا jettison (به دريا انداختن محمولات جهت نجات كشتي و مابقي كالاها) 
  •     خسارت كلي وارده به كشتي در اثر برخورد با اسكله و تاسيسات بندري يا سكوها 
  •     خسارت وارده به كشتي در اثر برخورد با اسكله و تاسيسات بندري يا سكوها 
  •     خسارت ناشي از تخليه، بارگيري و يا سوخت‌گيري 
  •     خسارت ناشي ازتركيدن ديگ و يا شكست شفت 
  •     خسارت ناشي از خطاي كاپيتان و يا خدمه و يا راهنما 
  •     3/4خسارت ناشي از مسئوليت تصادم 
  •     زيان همگاني 
  •     هزينه‌هاي نجات 

كلوز شماره 284 

اين كلوز خسارت كلي شناورها را مورد پوشش قرار مي‌دهد، بدين معني كه چنانچه كشتي به علت يكي از خطرات تحت پوشش غرق گردد و يا از بين رود خسارت قابل پرداخت مي‌باشد ولي خسارت جزيي تحت پوشش اين كلوز نمي‌باشد . مهمترين خسارت تحت پوشش اين كلوز عبارتند از: 

  •     خطرات ناشي از حوادث دريايي و طوفان 
  •     آتش سوزي و يا انفجار 
  •     تغذيه يا jettison 
  •     خسارت كلي وارده به كشتي در اثر برخورد با اسكله و تاسيسات بندري يا سكوها 
  •     خسارت ناشي از تخليه، بارگيري و يا سوخت‌گيري 
  •     خسارت ناشي ازتركيدن ديگ و يا شكست شفت 
  •     خسارت ناشي از خطاي كاپيتان و يا خدمه و يا راهنما 
  •     خسارت ناشي از مسئوليت تصادم 
  •     زيان همگاني 
  •     هزينه‌هاي نجات 

كلوز شماره 289 

اين كلوز نيز خسارت كلي و يا تلف شدن و يا از بين رفتن كشتي را تحت پوشش قرار مي‌دهد و خسارت جزيي داراي پوشش نمي‌باشد . مهمترين خسارت تحت پوشش اين كلوز عبارتند از: 

  •    خطرات ناشي از حوادث دريايي و طوفان 
  •     آتش سوزي و يا انفجار 
  •     تغذيه يا jettison 
  •     خسارت كلي وارده به كشتي در اثر برخورد با اسكله و تاسيسات بندري يا سكوها 
  •     خسارت ناشي از تخليه، بارگيري و يا سوخت‌گيري 
  •     خسارت ناشي ازتركيدن ديگ و يا شكست شفت 
  •     خسارت ناشي از خطاي كاپيتان و يا خدمه و يا راهنما 
  •     هزينه‌هاي نجات 

كلوز شماره 346 

اين كلوز يكي از كاملترين كلوزهاي موجود بوده كه تمامي خسارت مشمول عنوان جزيي و كلي را پوشش مي‌دهد و ويژه شناورهاي صيادي است. مهمترين خسارت تحت پوشش اين كلوز عبارتند از: 

  •    خطرات ناشي از حوادث دريايي و طوفان 
  •     آتش سوزي و يا انفجار 
  •     تغذيه يا jettison 
  •     خسارت وارده به كشتي در اثر برخورد با اسكله و تاسيسات بندري يا سكوها 
  •     خسارت ناشي از تخليه، بارگيري و يا سوخت‌گيري 
  •     خسارت ناشي ازتركيدن ديگ و يا شكست شفت 
  •     خسارت ناشي از خطاي كاپيتان و يا خدمه و يا راهنما 
  •     خسارت ناشي از مسئوليت تصادم 
  •     زيان همگاني 
  •     هزينه‌هاي نجات 

كلوز شماره 281 

اين كلوز در خصوص خطرات ناشي از جنگ مي‌باشد كه بصورت خطرات اضافي قابل ارائه مي‌باشد . 

بيمه نامه مسئوليت مالکان کشتی، شناورها دربرابراشخاص ثالث

علاوه بر خطراتي كه بدنه و ماشين‌آلات را تهديد مي‌كند صاحبان شناورها به واسطه نوع فعاليت خويش مسئول حفظ سلامت كاركنان و وسايل آنها و محمولات مورد حمل نيز مي‌باشند. به منظور جلوگيري از ضرر مالكان و براي ايجاد اطمينان در سفرهاي دريايي كلوپ‌هايي تاسيس شده‌اند كه به كلوپ‌هاي (پي اند آي) معروف مي‌باشند كه در سطح جهان داراي فعاليت بسيار گسترده‌اي بوده و خساراتي را كه ناشي از مسئوليت مالكان مي‌باشد را پوشش مي‌دهند. 

اصطلاحات مرتبط با بيمه نامه

 به منظور سهولت در دستيابي به آراء و نظرات طرفين معامله و برخورداري از يك گفتمان واحد در معاملات تجاري، اصطلاحات خاصي توسط اتاق هاي بازرگاني كشورها تنظيم و ارائه مي شود كه تحت عنوان اينكوترمز از آن نامبرده مي شود. بر اساس اصطلاحات تجاري مذكور در اينكوترمز، خريد و فروش بين المللي از يك رويه يكسان و هم آگاه برخوردار است .  

شرح خطرات و خسارات تحت پوشش

 با توجه به شرايط مندرج در بيمه نامه ممكن است خطرات در يكي از سطوح ذيل مورد پوشش قرار گيرد: 

  •     آسيب احتمالي به ساير شناورهاو يا اسكله و سكوهاي مستقر در دريا 
  •     آلودگي آب ها